måndag 15 april 2024

Så mycket jobb med att driva stall

 Jag har nog aldrig insett hur mycket jobb det är med att driva stall. Starten var förstås tyngst, lärdom att inte göra ett stalldrift-byte mitt i vintern, men det är justeringar/förbättringar dagligen. Jag hoppas att det mesta händer under första året så att vintern 2024/2025 kommer bli enklare, för det var massiva byggen/ändringar/förbättringar under vintern 2023/2024 och det var kallt att jobba mitt i vintern. 

Jag håller fortfarande på med att göra mindre justeringar men det är enklare på våren/sommaren. Jag håller dock på att förbereda för vintern 2024/2025 - det är lite vattenbaljor som ska byggas, lite lunchhage och förenklingar, förbättringar osv.

Det var ngn som frågade mig hur det var och att jag gör så mycket. Jag svarade att det är enkelt med alla tunga jobb, alla hästar men folket... Det är människor som är jobbigast att samla ihop och få dem att tänka lika/jobba lika. Det är alltid ngn som vill åt något annat håll, alltid vill ha mer, alltid vill slippa jobba. 

Jag jobbar mycket, jag sliter varje dag, jag tänker varje dag på stallet om förbättringar jag kan göra för oss människor som hästar men detta har jag själv valt så det är inget jag gnisslar om. Likadant är det för de som står i stallet, de har valt att stå i stallet med dessa regler och rutiner, trivs man inte eller inte vill ta mina regler så är valet enkelt = Flytta.. 

Min mamma var över och tittade på stallet. Hon har sett det när vi var två kollektiv (stora stallet och isis-stallet). Nu fick hon se det i min drift och hon blev mäkta imponerad. Det var så rent, så organiserat och så smarta lösningar - det kändes bra :-)  Jag kände mig mycket stolt över det jag hade gjort, det alla i stallet har hjälpt till med och alla glada människor som sa "hej" till mamma med ett leende. Sånt gillar jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar