torsdag 13 april 2023

Agronom, Utehästar, Ida

 Igår kom det en agronom från Hippolyt och kollade hullet på våra hästar samt beräknade foderstater, förstås baserat på deras foder.  Jag tänker bara berätta om Teo nu då.

Enligt agronom är Teo smal och fin men skulle nog behöva lite mer hull, särskilt runt ryggrad och höfter. Det håller jag med om. Han är välmusklad, inga fettdepåer någonstans och generellt rätt ok. Hon ansåg däremot att hans idealvikt borde vara 350kg. Där håller jag inte med. Hans idealvikt är 330-340kg. Vi diskuterade lite hit och dit men jag lät henne vinna till slut för att få slut på diskussionen. Han mättes med måttband på ca 320kg.  

Tyckte hon la våra isisar på för höga kilon rakt igenom, en liten pålle på 136-138 ska väga 350kg - på tok för mycket enligt mig. Min Brana vägde 320kg, 136cm och så supersnygg ut.

Gammal bild på Teo men han ser typ ut så här fortfarande. Vikt: 340kg, höjd 145
Brana banan.. 320kg, höjd 136

Nåja. Nu har jag fått lite rekommendationer på hur mycket foder jag ska ge och jag tänkte kolla upp dessa foder och sedan jämföra mot det han får nu och så får vi se hur mycket det skiljer. Tyvärr kommer jag inte åt min fil just nu men imorgon...

På lördag sker det!! Lördag kväll kommer våra superfina underbara smala (jajamän) islandshästar gå ute dygnet om. Såå skönt och dessutom kommer jag rigga upp automater så jag behöver inte längre åka dit varje morgon för att morgonfodra. Nu äntligen får jag sommarledigt, det har jag längtat efter.

Och det kunde inte komma bättre eftersom Ida mår inte så bra. Hon har fått lite läskiga anfall under några veckor, klicka på filmen så får ni se en liten snutt på det. Hon blir disträ, tappar balans, hackar  med huvudet, tappar lite syn och blir allmänt orolig. 


Så jag ringde veterinär och fick tid inom 2 dagar, vilket var idag. Vi träffade veterinär, jätteläskigt enligt Ida, hon blev tappad på minst 20liter blod enligt henne med en köttyxa.. Det var typ 5ml men då är det bra med matte som finns med överallt. 

Och hon är helt och hållet frisk förutom.. sockret. Det är lågt som attan. Det kan vara en godartad tumör på bukspottskörteln som stökar med insulinet vilket kan ge henne dessa anfall. Vi har blivit remitterade till en klinik för ultraljud och/eller skiktröntgen och sedan OM de ser en tumör så ska den opereras bort. Jätteläskigt. Jag trodde dock det "bara" var diabetes... 
 Men jag fick tips på att om hon får ett anfall kan jag lägga lite honung på tandköttet för att stoppa anfallet, så det ska jag prova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar