torsdag 16 februari 2023

Hejdå storhäst...

 Vi har ett gäng storhästar i stallet vägg-i-vägg med vårt stall. Underbara storhäst-stallkompisar med sina stora hästar och sitt egna kollektiv. Det finns ett gäng äldre storhästar i stallet, lite över 20år. Fina, välbehållna hästar men som sagt, de är lite äldre och därmed lite skörare.

Igår var en inte så rolig dag. När jag anlände för att morgonfodra isisarna så noterade jag direkt att något var galet i storstallet. För jag kommer nästan alltid före alla andra och ser därmed storhästarna varje dag, om något är galet så noterar jag det väldigt fort. Det kan vara allt från att hästarna har fastnat, till rör som läcker, lös häst i gången eller en häst som inte mår så bra. 

Igår mådde en av hästarna inte bra, det hördes direkt för ngn av hästarna stod och skrapade med hoven frenetiskt i betongen och bet i boxväggen. Det brukar generellt vara tyst i storstallet när jag anländer. Så naturligtvis gick jag och kollade och en av de äldre hästarna stod och skrapade, den hade faktiskt dragit upp allt bäddmaterial mot väggarna och stod bara på betongen. Hästen var svettig, flåsade, såg ut att ha uppdragen buk (de står med tjocka vintertäcken på sig inne så det är svårt att se) och hade stora uppdragna näsborrar. 

Ägaren kontaktades och kom dit och började promenera för det var väldigt mycket kolik på denna häst. Veterinär kom senare på dagen fick jag höra och hästen fick dropp. Men det gick så långt att hästen till slut kördes till Mälarkliniken där de försökte hitta problemet och lösa proppen. Men tyvärr hade hästen en skada på tarmen och det beslutades att hästen fick tas bort på plats. 

Väldigt tragiskt men tyvärr något som jag känner händer alltför ofta på våra äldre hästar. Är det yngre hästar känns det mer som hästar tas bort pga benskada men äldre hästar verkar få kolik oftare och svårare. Så det blev en rätt sorglig kväll för hela stallet..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar