tisdag 27 december 2022

Uteritt & Foderstatsuträkning

 Jag red en gång till på kvällen :-) Jag har blivit lite taggad och vill träna mera! Så igår drog jag ut med en stallkompis. Tyvärr var stallkompis häst lite seg medan min var mycket piggare så det blev lite ojämnt tempo..

Teo går ner väldigt mycket just nu, han riktigt rasar i vikt. Mitt gamla hösilage har (tyvärr) tagit slut, det braiga från Vetfoder och han äter nu gårdens grovfoder. Det är sannerligen inte bra foder utan har ganska dåliga värden. Nästa säsong blir det Vetfoder igen! 

Jag har lärt mig via SLU:s suveräna video om hur man beräknar foderstater och har nu en superduper excelfil med länkar, trådar och annat. Så nu behöver jag bara fylla i vad Teo äter och så ser jag vad han behöver. 

Hans behov är: 67,6 Energi MJ, 405,6 Smb rp, 13,6 Ca, 9,52 P.
Kvotbehovet är 6 Smb rp/MJ och Ca/P är 1,43

Han äter: 6kg hö, 200gram havre, 1kg strålucern, 300gram mash, 400gram Elitprotein.
Vilket är: 53,85 Energi MJ, 406 Smb rp, 12,16 Ca, 17,14 P 
Det han får är alltså i kvoter: 7,54 Smb rp och 1,42 Ca/P

Han får alltså mer än vad han behöver när det gäller kvoter och protein men lite för lite när det gäller energi och verkar än så länge rasa i vikt. Jag tror han åt upp en hel del av Solfaris mat tidigare så han har säkert ätit runt 10kg förut, vilket han inte gör nu. Jag får se om det här gör att viktraset stannar upp för allt det här har jag precis påbörjat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar