måndag 12 december 2022

Hejdå Solfari och Julmys i stallet

 Det här gick fort!! Solfari la jag ut på annons för typ 1 vecka sedan och min kompis berättade detta för sin bonusdotter och det tog inte lång tid innan hon kom och provred. Jag tror hon blev kär direkt vid första ögonkastet och det kan jag förstå.. Solfari är väldigt söt, social och glad. 

Hej då lilla sötnöten!! Nu får Teo hitta en ny lekkompis

I fredags åkte vi till Brunmåla för besiktning, tredje gången han lastas, och det gick så bra så! Han gick på med lite lockande nam-nam och så besiktades han. Veterinärerna var saliga över hur söt, snäll, rar han var och han gick rakt igenom besiktningen med ett litet undantag på vargtänder i överkäken.  Han fick t om extra kommentar som: "Social, positiv och välhanterad". Underbart att läsa och jag måste säga att jag har jobbat väldigt mycket med honom när det gäller hantering - något jag är riktigt bra på, om jag får säga det själv.

I lördags åkte han till sitt nya hem och såvitt jag vet så har det gått jättebra. Riktigt fin liten kille det där och jag hoppas verkligen att allt kommer gå vägen nu för både Solfari och den nya ägaren. Jag fick bästa kritiken av den nya ägaren som jag kommer bära med mig: 

"Har sagt det flera gånger idag i stallet att det märks att han har haft en bra uppväxt med tydlighet och frihet. Aldrig hunnit få ett "dåligt minne" av varken människor eller saker. Som du sa förut så går han ju fram till allt han tycker är läskigt för att undersöka - hur sund inställning är inte det? Han är så klok för att vara så ung. Trygg i sig själv och modig. Fått frågan flera gånger om han verkligen var 4 för att han var så lugn. Ni (jag, Teo, hingstflocken, hans mamma - förtydligande) har gjort ett grymt jobb allihopa, jag ska göra allt jag kan för att erbjuda honom samma sak!"

Kan man bli gladare än att få detta meddelande?? 

För att stoppa alla frågor som kanske dyker upp i era huvuden.. Varför sålde jag?? Jo, för att han är väldigt liten för mig, typ 137, och väldigt liten i kroppen. Jag är väldigt lång och tung vilket gör att jag har känt mig lite illa till mods när jag rider på honom. Nej, han är inte färdig vid inridningen men han kan stanna, svänga, skritt, trav, galopp på både bettlöst och bett. Jag hade inte de förutsättningar jag behövde för att kunna fortsätta rida in honom, som erfaret ridsällskap, bra ridvägar, bra ridvolt och tiden. Dessutom med den här ekonomiska situationen som pågår i världen så kände jag att mitt liv kan inte bara bestå av hästar. det började bli för dyrt för mig. Så jag behövde lösa situationen och det här var det jag kunde göra. 

Sedan hade vi julmys i stallet i söndags. Mycket mysigt men rätt kallt eftersom vi fortfarande håller på principen att frisk luft smittar ingen.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar