tisdag 27 september 2022

Älskar att rida

 Teo, min underbara Teo - så bra han går just nu. Vi har övat och övat och nu börjar polletten trilla ner tror jag för både honom och mig. Tölten går riktigt bra, ibland får vi in lite travtakt men han är så lång i ryggen och måste jobba så hårt med att hålla ihop kroppen så jag är inte förvånad över detta. 

Just nu övar vi på smidighet. Så jag ligger på rakspår och så ökar jag tölten några steg för att sedan minska tölten några steg och så ökar vi igen osv osv. Detta gör jag för att han ska explodera framåt, ta i med bakdelen och bli lätt fram och för att orka bära sig bak, vinkla bakdelen mer vid korta tempot. Riktigt bra övning! Detta övade jag även på storhästar men då med galoppen, eftersom jag pysslade med hoppning då. 

Det ska inte vara mycket tyngd i framdelen utan han ska vara lätt och smidig, bara mitt säte som styr tempot. Och det går riktigt riktigt bra!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar