fredag 5 augusti 2022

30-gradig värme = vila

 Igår blev det vila för hästarna, det var helt enkelt för varmt. Men! Eftersom hästarna går i en ganska liten hage i vår relativt stora hage, så är den rätt brun och sönderbetad.  Vi har lite olika nivåer på våra hästar, någon går upp jättelätt, någon går ner jättelätt så då får man anpassa sig mot den häst som riskerar värst, vilket i vårt fall är den som går upp - Det är lätt att göda hästar men desto svårare att få en lättgödd häst att hålla lagom hull. 

Mina grabbar, särskilt Solfari, verkar ha lättare att gå ner än upp så de får, av och till, gå i en hage som är rätt frodig, långt högt gräs vart man än ser.  Igår var en sådan dag.. Så jag släppte ut mina grabbar i denna "godis"-hage medan den lättgödde fick snällt stanna kvar utanför. 2 timmars betande motsvarar ca 4kg hösilage (om jag minns rätt) så de gick där ca 2 timmar och därefter ville de mer än gärna gå ut ur hagen för att dricka lite vatten och ställa sig under trädet och vila på maten. 

Själv hann jag med lagom mycket under dessa två timmar, lite fika med stallkamrat,  dunkning av vatten till hagarna och upphängning av nyfixade hösegel i boxarna.  Rätt mysigt att ha en stund i stallet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar