måndag 5 april 2021

3-dagars kurs med bröderna Häggberg

 Fredag, Lördag, Söndag skulle ha varit ledig och mys och påskmat men sånt sysslar jag inte med. Näe, istället åker jag iväg med Teo på 3-dagars ridkurs för bröderna Häggberg  på underbara Marmatorp. Alltså vilket ställe!! Servicehuset hade 4 toaletter (tror jag) och stort matområde, superlyx för speakerfolket i framtiden och ett riktigt bra kök, behandlingsrum samt konferensrum. Maten var gudomligt god!  Det kan nog inte bli lyxigare tror jag! 

Men dit åkte vi och mötte mamma där som då skulle agera hundvakt. Stackars oss, ibland för det blåste något så infernalisk och med detta läge vi är i med covid så ville vi inte sitta inne utan vi plågade oss genom att sitta ute. I snålblåsten. Tack och lov för rejäla vinterkläder!!

Så ridningen då. Jomenvisst, jag ville öva på teknik den här gången och var riktigt tjattrig kan man lova. Jag ställde den ena efter den andra frågan om ridteknik, vad som är bäst vid nedtagning från steglängdsökningar till långsamma tempot tölt och var man skulle sätta bytet och på vilket sätt och hur och varför och bästa inridningstekniken för oss och bästa visningen osv osv. Jag riktigt bubblade av frågor, kommentarer, funderingar, beslut och annat. 

Teo är ingen morgonhäst och det visades tydligt under dessa 3 dagar. Varje morgonpass var han stel, ovillig, gjorde precis lagom mycket, höll emot och kändes riktigt beige. Varje eftermiddagspass var han pigg, mjuk, samarbetsvillig, snygg, flott till och med.. Som båda bröderna sa: Skillnaden mellan morgonpassen och eftermiddagspassen är 1.0 i poäng. Nämen?! Så kan det ju inte vara.. Jag måste komma på ett knep där jag får Teo lika arbetsvillig på morgonen som på eftermiddagen.

Vi "tävlade" också. En V1 och en T1. Poäng runt 5,60 i V1 och 6,40 i T1, då på morgonen. Så då förstår ni hur eftermiddagarna var... :-D

Varje dag åkte jag hem med Teo eftersom Solfari stod inne på box under dagarna och varje kväll/natt fick alla vara ute så Solfari fick mesta möjliga utetid plus att våra inte skulle stelna till.


I augusti är det en kurs till och som jag känner nu vill jag väldigt gärna åka dit igen. Vansinnigt lärorikt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar