måndag 22 februari 2021

Nog nu, delat hage

 Då kom den dag som jag inte ville ha..  Solfari och Teo kan inte gå ihop... Fasiken också, jag ville verkligen ha dem tillsammans... 

Men Solfari ser ute som en måltavla för hagelgevär..  Han har sår överallt, skotthål i pannan, revor i ansiktet, sönderskrapade ben, sönderbiten längs med hela sidorna.. Varenda dag har jag hämtat honom i hagen med blodvite någonstans. 

Teo har klarat sig rätt bra, eller väldigt bra förutom att han ser ut som en slagskämpe med alla revor och pälsbortfall på halsen men för typ 3 dagar sedan noterade jag blodvite på ena höften (eftersom Solfari riktar in sig på höfter med tänderna) och i förrgår, söndags kväll, noterade jag ett svullet framben, från knä till kota på insidan.  Antagligen har han spunnit runt så mycket och vridit benet.. Har jag otur är det senskada eller trasigt griffelben. Har jag tur är det bara en liten överansträngning. I nuläget behandlar jag det med box och värme nattetid, ute i hage dagtid med kyla, ingen ridning. Ser jag ingen förbättring på torsdag, blir det till att åka till klinik, röntga, ultraljuda. 

Så helgen ägnade jag åt att rigga lunchautomater i två hagar, kolla eltrådar osv. Det mesta var redan gjort men det är ändå en hel del som måste åtgärdas innan man kan släppa ut hästar i separata hagar. Så ström kollades, batteriaggregat flyttades, vattenbaljor flyttades, lunchautomater skruvades upp och jag såg till att allt var på plats. 6000-5000V i alla hagar så jag verkar ha gjort ett bra jobb.. 

Det börjar bli vår och massa goa dofter så jag är inte förvånad att Solfaris hingstbehov triggades igång. 

Men med ensam ung häst i egen hage innebär det att jag måste aktivera Solfari mer då han går själv nu. Visst, det optimala vore en hingsthage i ca 1 år till men jag har ingen lust att betala två stallhyror varav den ena används inte alls. Näe, då får jag lösa det på bästa möjliga sätt. Så nu blir det en riktig start mot ridhäst för Solfari.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar