måndag 15 februari 2021

Mekanisk fodergrind, vintersäkrad vattenbalja

Vi får inte använda el i våra hagar, förutom ström till el-banden så man måste vara lite klurig med alla lösningar under vintern. Det är isolerade vattenbaljor och mekaniska grindar. Snacka om att man experimenterar med det mesta och försöker hitta smarta lösningar. 

Mina isolerade vattenbaljor har faktiskt hållit i typ 7år.. Det är bara vanliga lådor med frigolit och lock. Det som är viktigt är att på kvällarna (när hästarna sover inne) sätta på lock på lådorna (frigolit i sopsäckar använder jag som lock med sten ovanpå) samt toppa med varmt vatten på kvällarna. Plus låta lådorna stå på halvpallar så de kommer upp från marken. Då har dessa klarat temperaturer ner till -30 grader. I dessa lådor har jag 25-liters murarhink. Dygnet om funkar inte om inte hästarna dricker mycket vilket de inte gör på vintern.


Min stallkompis har en annan lösning. Hon köpte en påse från https://warmbucket.se/, typ en mjuk vattentät isolerad påse som man sätter runt sin vattenbalja. Den fungerar bäst när det är väldigt mycket snö eftersom snön hjälper till att isolera men den är nästan lika bra som mina. Samma här, man måste toppa med varmt vatten på kvällen och sätta på ett lock under nätterna. Annars fryser ytan rätt rejält. Men den har också fungerat väldigt bra, jag blev faktiskt förvånad över hur bra den var.
Mina hästar skulle jag nog inte kunna använda denna då min yngre häst gärna använder hovarna på baljorna, så han hade slagit sönder påsen.

En mjuk kylväska fungerar nog lika bra, fick jag tips om.

Sedan är det automater, mekaniska automater. 
Jag har en hel del automater, 6-timmars och 12-timmars från https://www.feed-x.se/more.html. Måste säga att 6-timmars automaten är lättast, dels för att det är lätt att ställa tiden, lätt med kroken och den håller riktigt bra - alltså går inte sönder när det är iskallt ute. 12-timmars automaten har väldigt mycket små plastbitar inuti och utanpå vilket har gjort att den ena efter den andra automaten går sönder (inne i själva automaten) pga kylan. Plasten pallar inte så kallt väder. 
Dessutom måste man aktivt gå och vrida på automaterna på morgonen när man vill ställa lunchhagen.

Jag har bara en vanlig hederlig fjädergrind som jag använder till automaterna, gäller bara att öppningen in till lunchagen inte är för stor, för automaten klarar bara ett visst drag.


Jag använder automaterna i boxarna också, då jag inte vill ha för många fodringspass i stallet, så jag har hösegel som sitter fast mot väggen och sedan automat i bjälke och så hänger jag upp maten i seglet. Efter den tid jag vill så släpper kroken och maten rasar ner på boxgolvet. Riktigt skönt eftersom man får mindre stallpass, kan åka när man vill och hästarna får mat på bestämda jämna tider.
Det här är bara första utgåvan, jag har gjort den smartare nu men principen är densamma. Hö i hängmattan i taket, automat en bit ifrån, sedan när automatens tid har gått ut så släpper maten och rasar ner.

Nu har jag en ny variant på automat, en 24-timmars,  köpt från https://wp.automat.nu/about/. Den här går på batteri och ställs in EN gång vid byte av batteri och sedan kan man rigga den när man vill. Jag riggar automaten på kvällen när jag är klar för dagen, precis när jag ska åka hem. Sedan öppnas automaten när jag då har ställt in, i mitt fall så är det kl 12:00 på dagen. Riktigt smart! Den funkar hela tiden, så länge batterierna fungerar. 
Med att göra så här, behöver jag inte tvingas ut i snöfylld/lerig hage varje morgon för att starta automaten utan jag kan åka jobbklädd till stallet, promenera med hästarna till hagen och sedan bara åka vidare. Jätteskönt!

I sommar ska jag modifiera allt.. Automaten i hagen ska få en trälåda med tak och gångjärn då den blev rätt isig på vintern, lite svårt att öppna batterilådan. Jag lär få köpa en automat till också eftersom jag tror inte Solfari och Teo kan gå ihop hur länge som helst (den ena är hingst, den andra är hingstig men valack). 

Mina isolerade vattenbaljor ska pensioneras och ersättas med nya fina - samma princip men locken runt hinkarna ska modifieras (göras lite mer vattentäta) och isoleringen ska bli tjockare. Sedan tror jag att jag vill ha ett yttre lock med gångjärn (locket som tätar drickhålet) som är delad så att när man stänger för natten så behöver man inte gå iväg för att hämta locken. Med en hasp då så att locken inte flyger omkring. 

Automaterna i boxarna är bra så där ska jag bara byta ut själva seglen som är lite äckliga nu.. Tror på presenning istället för tyg.. Tyget blir bara blött och smutsigt och hö fastnar i tyget.

Sedan ska jag försöka lösa problemet med leran runt grindöppningen.. Dock tror jag inte jag kommer få samma problem detta år då det är färre hästar, större gångväg i hagen runt grindar men man vet aldrig.

Och så ska jag sätta in mattor i stallgången. Det blir både tystare när hästarna går, mindre halt för hästarna samt lättare att sopa. 

Fönster är tätade med myggnät och så har jag byggt en myggnätsdörr för vår öppning ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar