tisdag 31 mars 2020

Bästa hovisen

Min hovslagare kom igår och skodde om Teo. Han är riktigt bra min hovis, det måste jag säga. Vi har alltid lika roligt i stallet. Vi snackar, jag bjuder på fika och bulla, han skor, snackar med Teo, vi pratar om allt mellan himmel och jord. Igår var det mycket plantering, matlagning och plantera bärträd.. Japp, som sagt - vi snackar inte bara hästar ...

Teo har mycket "kött" i sina hovar.. Eller man kan säga att hans hovvägg är rätt tunn, vilket min hovis tydligt märker för när han ska sömma fast skon så är det på minsta möjliga marginal han kan sätta in sömmen utan att Teo reagerar. Ofta fungerar det men igår var ett rejält undantag. Min hovis hade satt skon typ 1 mm fel och slog i sömmen och Teo reagerade direkt.. AJ!! Så ut med sömmen fort som attan, korrigering av skon och så sömma om. Men det är nu jag ska berömma min hovis.

Han tog extremt lång tid på sig att få fast skorna perfekt den här gången för på något sätt var Teo mer känslig än normalt. Dessutom lämnade hovis då silvertejp, mjuk padd, vetflex till mig - för OM nu Teo skulle börja markera inom 2-3 dagar, så skulle jag slita av skon, slänga på alsolsprit och så all den här bandageringen jag fick och ringa omedelbart.. Det kallar jag BRA Hovslagare!!  Vilken hovis lämnar sjukvårdsutrustning i förebyggande syfte?? Inte många tror jag..

Ut med hästarna sedan i snålblåst och snöyra. Teo travade på helt klockrent.. Och så rigga kvällsautomen i hagen och åka hem.. Det blev en lång dag i stallet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar