fredag 4 januari 2019

Avramling, Kolik, Storm

Det var sannerligen ingen lugn semester för mig!! Det började med att Kjartan fick kolik den 16/12 med en vaken natt i stallet för mig. Mer om det kan ni läsa i tidigare inlägg..
Sedan ramlade jag av.. även det kan ni läsa om i tidigare inlägg..

Därefter har det varit oroliga dagar för Kjartan och den 27/12 fick han kolik igen!! Lika svår som den förra och en ny distriktsveterinär kallades in.. Hon kände totalstopp vid tarmen nära blindtarmen och det var rejält packat.. Hon fyllde på med 1 liter olja i magen samt kanske 5 liter vatten.. Kändes lite lite för mig men jaja, vad vet jag. Sedan blev det då en vaknatt för mig igen med promenader, longering och oroligheter.
Morgonen efter var det fortfarande inte bra så jag ringde veterinär igen, de här veterinärerna den här gången var inte alls lika bra veterinär som den förra den 16:e men det är väl åldern på veterinärerna som spelar roll - den förra var runt 50 och verkligen erfaren, de här var nya men duktiga men kanske inte lika engagerade..

Ny veterinär kom den 28:e och kände igenom Kjartan igen och då sa jag att första veterinären som var här den 16:e dunkade i honom mycket mera vatten plus ngt lösningsmedel.. SÅ hon förklarade faktiskt att de nya är lite mer osäkra (inkl henne själv) att fylla hästarnas magar med så mkt vätska men hon lyssnade och fyllde på.. Gick sedan och skrev journaler i ca 40 minuter och fyllde på lite mer.. Simsalabim! Efter ca 6 timmar så började Kjartan må bättre. Det den här veterinären sa var dock lite alarmerande.. Han har knölar inne i tarmen plus en ganska skarp sväng nära blindtarmen som gör att passagen blir väldigt trång.  Det gjorde att mamma och jag började fundera på att låta Kjartan vandra vidare till de evigt gröna ängarna. Svåra tunga beslut men för hästens bästa....

Men, jag hittade en bra smitväg.. Problemet som har varit är att när Kjartan går med flocken får han knappt inget att äta då de motar bort honom från den goa maten och Kjartan behöver äta, så på kvällarna proppade han magen full med massa hösilage inne i boxen och sedan gick han mer eller mindre tom hela dagen. Det var inte optimalt för det blir ojämnt flöde i tarmarna.
Så, jag har nu stoppat in honom i en egen hage bredvid alla andra. Nu får Kjartan 1.5kg hösilage vid varje fodringpass (4ggr/dag), vilket han äter upp i lagom takt. Han får även slobber, betfor, krosshavre och paraffinolja som ger en jämn och fin passage i magen. Hans bruna "bollar" har aldrig sett finare ut, oljiga och runda.. Nu är han vansinnigt pigg, kapplöper med alla hästar som följer med mig, Teo och Kjartan på våra rundor - jag har faktiskt svårt att hålla kontroll på Kjartan. Han taktar hemåt och gasar från stallet. Skönt att vi hittade ett läge som fungerar för honom.

Och så stormen!! Men vad är detta? 28m/sek nordanvind som slog mot väggarna och fönstren under nyårsdagens natt. Jag har (eller ska jag skriva hade) 2 tallar kvar på tomten som skulle ha tagits ner under sommaren men jag blev lat och tänkte "nästa sommar".. tyvärr. För dessa två träd valde att lägga sig ner över grannens hus och grannens förråd. Huset klarade sig utan skador men förrådet har fått en gren rakt igenom taket. Jag har ägnat dagarna efter stormen åt att kapa träd från taket samt rensa runt grannens tomt - är inte klar ännu.. Problemet är att grannen är sommargäst och jag har inga möjligheter att kontakta grannen då jag inte har något telefonnummer eller adress till dem. Nåja, jag har lagat, om än temporärt, problemet så det är skyddat mot väder och vind. Sedan får jag väl prata med dem när jag ser dem i vår.. och laga förrådet helt och hållet..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar