måndag 16 juli 2018

Vilar..fortfarande

Teo vilar fortfarande. Det är ingen idé känner jag, nästintill djurplågeri (och människoplågeri) att rida/träna i ca 30 graders värme. Han mår inte dåligt av att få vila och riktigt återhämta sig fysiskt i kroppen från träningen - kanske t om är riktigt bra att ge honom en rejäl återställare. Det är inte mycket vila han har fått hitintills sedan jag köpte honom så det kanske behövs.

Han har det bra i hagen och ibland i boxen just nu. För vi tar in hästarna i den värsta hettan, även om de har träd att gå under och komma från den värsta hettan så mår de nog rätt bra av att få komma in i svala stallet.

Kjartan mår också rätt gott med att få komma in. De nästan kastar sig mot grinden när man dyker upp på dagarna, som om de skriker "TA IN OSS!!"

Själv försöker jag då hitta på saker att göra. Som i helgen började jag verkligen fylla vedförrådet - otroligt knasigt i 30 graders värme att stå och kapa ved i totalt vindstilla väder i ett plasttält men det måste göras. Har nu fyllt ca 5 pallar med ved så vintern borde vara säkrad.
Har även passat på att fixa lite i stallet medan hästarna vilade i sina boxar som t ex smörjt allt läder, städat rent skåpen ordentligt, skruvat upp lite krokar och gjort annat småfix. Känns rätt bra att ha allt fixat inför hösten/vintern.

Och på tal om vinter.. Kjartan har börjat sätta vinterpäls!!? Kan ni tänka er? Vinterpäls-sättning nu. I 30 graders värme. Men de styrs inte av värmen utan av ljuset, om jag har förstått saken rätt och det börjar bli mörkare på nätterna och han brukar alltid sätta tidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar