onsdag 27 april 2022

Suttit på Solfari, bettlöst

 Plötsligt händer det. Viljan att göra något mer med Solfari! 

Så en dag förra veckan, sadlade jag Solfari och tränsade (han ska ridas in med sidepull har jag bestämt) och satte på mig hjälm (alltid när jag longerar/rider) och tog med mig longerlina.

Longerade en stund på ridvolten och sedan paus. Tog en äppelbit i handen och munnen, stod och hoppade en stund med en foten i stigbygeln, gav äpple, beröm och sedan satt jag upp. Äpple direkt till Solfari från hans rygg och sedan satt jag av igen. Helt okomplicerat, helt odramatiskt men jag satt på honom!! 

De väldigt få unghästar jag har ridit in, typ 3 (inkl Solfari) tror jag det är, min egna Frenja, en annan häst som ngn annan äger och så Solfari, så vet jag att rida in unghästar är så otroligt okomplicerat. De bara accepterar läget hela tiden och mer eller mindre säger: JA! Va kul!! Vad ska vi göra nu? 

Och alla unghästar har jag jobbat med helt själv, utan assistans från marken. Inte det optimala men nu har det blivit så. Jag har alltid tagit det extremt lugnt och låtit hästen välja tid och plats för allt, för vem har bråttom?? De måste få en chans att växa, både fysiskt och mentalt. 

Solfari är dock första hästen jag har valt att rida in bettlöst. Vi får se hur det går framöver men min vilja att rida bettlöst har blivit större ju äldre jag har blivit. Det här med bett =  skador i munnen, alla foton på hästar som gapar, nosgrimmor som sitter tajt och mina egna erfarenheter med bettridning, det jag har sett på tävlingar osv.. Det har gjort att jag ska försöka rida bettlöst.. Är hästen endast van med bettlöst så kommer den också bli mer lyhörd för hjälperna och jag kommer bli mindre hård i handen, tror jag. Kan western-folk rida in bettlöst så kan jag! 

Brana red jag alltid på hackamore. Visst det är också skarpt men det är bettlöst åtminstone. Teo har jag varit lite mer "lat" och rider på bett, ska försöka vända den trenden också mot bettlöst. De instruktörer jag har ridit för var inte så nöjda med min bettlösa Brana men de upptäckte att vi jobbade bra tillsammans på bettlöst. Och när de själva provred henne, erkände de att det var inte så tokigt med bettlöst på henne - trots att de först sa att "med bettlöst blir det inte samma mjukhet i böjningarna". Men det fick de snabbt ta tillbaka efter de hade provat henne. 

Så, nu får vi se om jag lyckas med detta projekt eller inte. Roligt är det i alla fall. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar