fredag 4 februari 2022

Första klass har börjat

 Nu har Solfari börjat den väldigt långa vägen till ridhäst. Skorna är på, åldern är rätt (4år) och han har vuxit en hel del under föregående år. 

Jag tillhör de som gärna tar det lugnt med inridningen och anser att de flesta hästarna inte är redo för inridning vid 3 års ålder - som har blivit så populärt hos islandsfolk att börja tidigare. Jag väntar gärna tills hästen har vuxit lite mer, fått lite ordning på sina tänder. Muskler, skelett och ligament är egentligen inte klara förrän vid 6 års ålder, tänk lite på detta..

Så! Vi börjar lätt. Denna månad jobbar vi med lite longering, tömkörning (allt i grimma eller sidepull) och så kanske jag slänger på en sadel så han vänjer sig vid ljudet. Spännsaker runt magen är han van vid eftersom han är en frys-skit och har fått använda täcke vid mycket dåligt väder. 

Nästa månad (mars) blir det nog lite vikt i sadeln och kanske jag sitter upp och provar lite. Allt beror på hur han uppträder och accepterar läget. Kanske tar med honom som handhäst - om han slutar attackera min ridhäst. 

April planerar jag då att kunna rida lite på ridvolten i skritt, trav och kanske lite galopp.

Allt ska jag försöka göra i grimma eller liknande - jag vill låta bli munnen så länge jag kan, dessutom ska han få ett besök av tandläkaren innan jag stoppar in ett bett i munnen. 

Sen ska han få vila juni-augusti. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar