lördag 6 november 2021

Hopsläpp - hur gick det?

 Jag har alltid tyckt att man ska respektera hästarnas vilja och åsikt.. Så vill de inte gå tillsammans för att de inte fungerar ihop, så ska man inte tvinga dem. Det är inte deras vilja att de ska umgås i samma hage, det är vår vilja. 

Så med det skrivet så ska jag berätta hur hopsläppet fungerade. Efter hästarna hade fått äta frukost som vanligt i sina respektive hagar, så valde vi att öppna upp till den nya hästen och bjuda denna häst in till min flock på hela 2 hästar, Teo & Solfari. Hästen ville inte riktigt men efter lite övertalning så gick han ut till stora hagen.. 

Då vaknade Teo till liv.. Precis som jag befarade så blev Teo den extremt våldsamma drake som han kan bli med nya hästar. 

Jag tror inte vår nya stallkompis förstod hur hård Teo kunde vara, jag tror inte ens min andra stallkompis som har ett sto hade sett honom i aktion.. Jag misstänker att de trodde jag överdrev när jag stod i hagen med hjälmen rejält fastsatt på mitt huvud, handskar, grimma, grimskaft, spö och 3 akut-planer i beredskap. 

Så, tillbaka till Teo. Han sänkte huvudet, drog bak öronen totalt mot halsen och sen blev det full fart i galopp rakt mot den nya hästen. De kraschade ihop och sen var det ett hysteriskt vrålande och kickande och bitande. Den nya hästen visade att han accepterade Teo som ledare men inte tillräckligt för Teo. Det hade å andra sidan inte spelat någon roll - Teo kör oftast full attack mot alla nya hästar som kommer in i hagen. Jag trodde dock att den här nya, som var lika hög som Teo och väldigt stor skulle tåla behandlingen men Teo gav inte upp. Så fort den nya hästen sprang iväg, så jagade Teo hästen och tryckte in honom mot trådarna och sedan full hamring med bakben medan han bet allt han kan där han kom åt. Efter ca 5 minuter insåg jag att det här kommer inte fungera - jag måste avbryta och ta bort Teo. Jag har sett Teo jaga en häst i väldigt lång tid (typ 30min eller om det var 3timmar) tills alla hästar dröp av svett men Teo har aldrig gett upp utan fortsätter med det han vill - vilket är förstås att den nya hästen lämnar hagen. 

Så fram med spö, gå mot slagskämparna, förklara läget att jag är den som är högst och accepterar inte detta och fick dem att bryta. Den ena hästen gick åt ena hållet och Teo åt andra. Motade in Teo i ett hörn och på med grimma, ut ur hagen. Teo var inte alls nöjd med situationen och gick väldigt hårt framåt mot trådarna så fort den nya hästen var i närheten, så till slut fick jag placera Teo i en annan hage bredvid flickvännen, där det var massa gräs och kanalbyggt staket så hästarna inte ens kan nå varandra. Där fick han vara medan Solfari och den nya umgicks.

Solfari pep och den andra skrek väl ännu högre men inga ben, inga tänder utan bara en massa pipande. Sedan lugn och ro och alla hästar delade upp sig åt olika håll. Väldigt ovanligt att en ny häst väljer att stå vid grindarna och inte gå ut i stora härliga hagen och beta men nu gjorde denna häst så. Solfari gick ut i den större delen av hagen och betade, Teo betade i sin lånade hage och sto:et vilade. Alla i varsitt hörn och ungefär så var det resten av tiden.

Själv fick jag & stallkompis bygga upp en ny hage till Teo med kanalutsläpp, lunchhage osv så att alla kan känna sig säkra när han ska tas in och släppas ut. Väldigt mycket mekande och väldigt lång dag.  En liten lunch hann vi med också.

Intag av alla hästar, inga skador på mina men den nya hade lite nya hål på kroppen efter Teos hårda behandling. Rida lite och sedan hemåt.. Det var den dagen; 05:30-ca 19:00  i hagen vid stallet.. Tjohoo, så kul det är med hästar. 

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera