lördag 21 september 2019

Tävlingen - hur gick det?

Uppe före tuppen och så iväg till tävlingen med Teo. Tog ca 1 timme att åka till Toftinge från Brottby, så enligt mig ganska nära.

Väl framme så packade jag in Teo i box, tycker fortfarande det är konstigt att stallägarna - oavsett ställe - inte har tömt hela boxen och virkonat hela området pga smittorisk men så var inte fallet. Vi fick stå på nytt och gammalt spån med vattenkopp och krubba in boxen. Teo var cool och ställde sig bara att vila.

Så var det dags för T3, vilket är långsamt tempo tölt, byte av varv, långsamt tempo tölt på kortsidor och steglängdsökningar på långsidorna och sedan ökat tempo tölt. Framridningen blev lite tafatt - jag vet inte riktigt varför men jag var inte laddad. Jag var lite dum och satte på honom g-boots, vilket är heldumt då han inte går med det i normala fall.
Teo blir alltid lite blyg när han går in först på ovalbanan och det blir ännu värre när vi bara är 2 på banan. Så det var en försiktig Teo som kom in på banan och jag fick använda alla mina drivmedel (säte, skänklar, röst och spö) för att få honom att prestera.

Korta tempot blev lite okoncentrerad, lite styv vilket visade sig i poängen: 4.5, 5,0, 4,5.
Nästa moment blev lite blandat, lite styv, lite rollningar, lite travtakt och ibland magi... Poäng: 4.5, 5.0, 4,5.
Ökade tölten (sista momentet) blev väldigt rörig. Många galoppinslag, han ville inte gå fram, styvade och jag ville på ngt sätt få honom att kröka nacken mer än normalt och då hamnade vi i en kommunikationsmiss. Och jajamän- det syntes i poängen: 4.0, 5.0, 3.0.
Totalen blev alltså: 4.3, 5.0, 4.0 = 4,43. 15:e plats av 16.. Men jag är väldigt nöjd med de få och magiska stunder vi fick i den korta tölten.. DÄR fanns det.. DIT ska jag.

Sedan paus.. och så på´t med nästa klass. Fyrgång vilket innebär: långsamt tempo tölt, trav, skritt, galopp, ökad tölt. Nu var jag mer laddad.. Inga boots och så övade vi bara på piaff i framridningen.
Vi kom in på banan och den här gången red jag in sist av 3 ekipage - suveränt.. Vi var fler på banan som Teo kunde fajta mot.
Långsamma tölten var riktigt bra. Han bar sig fint, töltade rent och fint och det syntes i poängen. 5.0, 4.0, 6.0. Otroligt ojämna domare måste jag säga..
Traven kändes helt ok, men ibland styvnade han till vilket gjorde att jag fick pilla lite extra med handen och jag antar att det är därför en del domare skrev; tvåspårig..  5.0, 4.5, 5.5. Även här en smula ojämna domare.
Skritten kändes riktigt bra! Han gick på fint och vi jobbade på framåt.. Poängen helt ok. 5.5, 5.5, 6.0
Galoppen. Riktigt fin fattning, jag tog lite tid på mig att starta bra. Han jobbade på fint första varvet men sedan började nog han bli trött på att "ranta runt volten" och ville helst stanna - då fick jag övertala honom en hel del att fortsätta. Poäng: 5.5, 5.5, 6.0
Och så den ökade tölten.. Nu förstår jag folk som säger att den borde vara efter den långsamma tölten för jösses så mycket problem man kan få. Övergången var väl helt ok men han gick otroligt högt i formen (eller UR formen) men jag struntade faktiskt i det. Bara bad honom gasa och hålla takten. Det gick bättre men visst, vi orkade inte hela tiden utan slog upp lite i galopp av och till. Men det börjar bli bättre.. Poäng: 5.5, 4.0, 5.0
Totalen blev då: 5.3, 4.7, 5.7 = 5,23.. 9:e plats av 11..Som ni ser så var domarna rätt oense om mig med tanke på att från en domare fick jag "underkänt" 4.7 medan en annan gav mig "närmare väl godkänt" 5.7..  En av domarna verkar inte gilla min ridstil - har nog alltid fått låga poäng av denne domare men vad gör det? Jag var helnöjd med Teo och min ridning och framridning. 

Magin kommer mer och mer i alla gångarter och det är som alltid: Träning ger resultat. Vi har jobbat en hel del:
5-6 år: Hitta tölten. När jag köpte honom kunde han inte tölta.
6-7år: Stärka tölten och stärka ryggen/bakdelen..
7år: Stärka bakdel och rygg,. Mer bärighet.. Det är här vi är nu.. Jag kommer fortsätta med piaffen och kanske även lägga in andra bakdelsaktiva rörelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar