måndag 9 september 2019

Bra Teo-träning

Teo och jag är inne i en bra period just nu. Jag vet inte om det är så att det börjar bli höst och han blir mer fokuserad på mig och inte på allt annat eller om det är så att jag (äntligen) börjar fokusera på ridningen och inte sommarens värme, arbete osv. Säkert en kombination.

Men i nuläget går det vansinnigt bra!!  Vi övar rätt mycket på volten nu, konstigt nog... Det vi gör är följande:

Skritt på grusväg så han blir varm och go i kroppen. Sedan till volten.
Där vi övar sidvärtsrörelser i skritt på volt. Nu snackar vi ren och rak häst där han ska korsa benen över varandra och vara lätt lätt i handen. Jag har knappt någonting i handen, känns som om det är mjukt smör. Jag väljer att växla håll utan något voltbyte eller så utan byter bara håll genom en lätt förhållning och skänkelbyte. Då blir han riktigt lösgjord i sidorna - funkar inte på alla hästar men på Teo fungerar det.

Efter detta arbete så gör jag rätt många små snabba förhållningar, i skritt fortfarande, och ber honom att skritta på stället. Det krävs rätt mycket finess från min sida och rätt mycket bakdel från Teo's sida. Jag riktigt känner hur han växer och blir högre fram och trampar på rätt bra med bakdelen. Ibland kan jag t om få till några travaktiga steg - det blir mer fjädring. Då är han riktigt med!! Och jag har ingenting i handen, tyglarna glappar mer eller mindre helt och hållet.
Mellan dessa mycket KORTA stunder av skritt på stället så växlar jag och ber om riktig mellanskritt så han får pusta och gå ur mjölksyran ur kroppen. Det är väldigt viktigt att göra korta skritten i några sekunder och sedan låta hästen gå framåt lite längre (både som belöning och som paus från träningen).

Från en ganska kort skritt så fattar jag galopp och galopperar på stora mittvolten för att sedan minska volten till typ en 8 meter i diameter volt där jag fortsätter galoppera. Kort kort och samlad, massa fram, upp och aktion! Sedan minskar jag volten så mycket jag kan och ber om skritt. Varför jag gör så är för att han inte ska hänga i handen (tappa bakdelen) och det gör mina hjälper mer korrekta vid avsaktningen än att jag bara bromsar. Även jag kan ju vara lite lat ;-) så den här voltminskningen sätter press på mig. Naturligtvis gör jag samma sak i båda varven, lika ofta efter lite skrittpauser mellan alla volter.

Sedan skritt en liten stund och så ut på grusvägen. Samla honom på samma sätt i skritt, alltså trampa på stället skritten, och så iväg i kort tempo tölt. Håller korta tempot en stund, skritt, paus och så samla, trampa på stället, kort tempo tölt, öka tempot..Minska tempot och så skritt, långa tyglar, massa beröm och så sitta av, leda honom hemåt.

Riktigt bra övning för både honom och mig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar