fredag 26 januari 2018

Teo skadad

Min lille gubbe.. Tog in honom från hagen efter en smula stökig dag med hovslagare för samtliga hästar i flocken och noterade att han blödde lite från ansiktet. Inget som jag tänkte på mycket på men så såg jag hålet..  Ooops!! Fram med pannlampan och lysa rakt in i hålet och japp - mycket riktigt - jag såg skallbenet.


Han hade även sår under ögat och  lite ovanför det stora såret.. Klart och tydligt en hov med 4 broddar som hade smällt in vid ögat. Ringde ganska omgående veterinär då jag misstänkte att det behövdes rengöras ordentligt, registreras och ev. behandlas.

Japp, veterinär kom rakade runt ögat och sköljde rent såret och sonderade sedan med en prob själva benet.. och det var skadat. En liiten liten "plipp" i benet.  Tur att ingen brodd tog på ögat, säger jag, för då hade han förlorat ögat.

Nu ska han få penicillin i 5-7 dagar, stå i egen hage och jag ska hålla koll på att han äter bra. Slutar han äta betyder det infektion i skallbenet och då blir det inte kul..

Jag vill INTE ha mer skador nu.. Det här var nästsista gången.. En endaste skada till, så kommer Teo och Kjartan få gå i egen hage. Teo är för värdefull för mig för att jag ska ha en massa skador på killen. Nu åker broddarna av bak när de går tillsammans igen - för det ska vi prova en gång till att de går tillsammans - men som sagt, en enda skada till så delas flocken..  Jag skyller inte på någon häst, de leker och slåss ibland men jag vill inte ha en skadad häst igen, det räckte med Branas 2.5 år med dödlig utgång för att jag ska ta det här på allvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar