fredag 30 januari 2015

Tuff behandling = det blir bättre

Brana går nu i lite mindre hage, tillsammans med Svipa och Kjartan. Varje kväll tas de in och varje morgon släpps de ut. Brana har back-on-track på sig under nätterna, på benen förstås och kyllera (Swede Clay) på dagarna.

Brana har överdörr, som pappa har gjort, så att hon
inte hoppar över boxdörren.
Och faktum är att det blir bättre.. Det är så pass bra att jag tänker ha dem på det här sättet i 8 veckor, även om veterinären skrev att hon kan gå ute dygnet runt om 14 dagar.. Jag tänker köra med hårda nypor nu! Det räcker med sjukskrivning och nu tar vi den lite tuffare vägen. När Brana går ute i större hage och dygnet runt så sprallar hon omkring så mycket och riskerar att slå upp skadan igen så nu blir det en lite hårdare variant.

Lite bekvämare blir det också.. och mysigare för nu är vi (Nilla & jag) mer i stallet och träffar alla stallkompisar också.

Svipa gillar också boxen.
Ida älskar Nilla så inga klagomål där inte

 För vi människor är ju lite bekväma av oss. Våra hästar brukar gå i en hage som är en bit bort från stallet - det kanske tar 5 minuter att leda - men det är en rejäl backe dit och becksvart.. Ja, vi har pannlampor på oss men ändå. Problemet har alltid varit att om Nilla vill rida, måste alla hästarna tas in på box pga att Brana får panik och
skenar omkring om Svipa försvinner. Så jag måste alltid vänta på Nilla tills hon har ridit klart innan vi kan släppa ut dem igen. Inte kul för Nilla som känner sig skyldig pga att hon vill rida och inte kul för mig som känner mig lite skyldig pga Branas ångest..
                                                 
                     Kjartan klagar inte på servicen




Nu står hästarna i en hage som är ca 30 sek från stallet. Nilla har lättare att ta in alla hästar, en och en i taget, och kan rida på kvällarna hur länge hon vill då Brana är lugn i boxen och ska inte ut på kvällen. Jag har det väldigt lätt när jag släpper ut dem på morgonen, tar ca 10 minuter med täcke på, back-on-track av och leda ut hela högen. Vi kan mysa mer med hästarna i boxarna och ha en mer lugn tillvaro. Nilla kan dessutom träna för tävlingar i år mer konsekvent istället för att att "snabbrida" de gånger hon rider.

Såå, ca 8 veckor tänkte vi försöka göra så här. Visst kan det förändras men vi ska se om vi och hagen orkar med detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar