torsdag 15 januari 2015

Is = Ingen ridning

Jag brukar inte vara en sådan person som låter bli att rida när det är isigt. Jag älskar att tölta på is men min veterinär har sagt åt mig: "inte rida på isiga vägar med Brana nu".. 

Och eftersom vi har ishockeyrink-underlag på samtliga grusvägar vid stallet så blev det helt enkelt ingen ridning för mig.
Brana går dessutom med 2-brodd, inga tåbrodd utan bara traktbrodd.. Också på order från veterinär och hovslagare: "En senskadad häst ska bara ha traktbrodd, pga nedslaget blir för stumt när hästen har tåbrodd också.."

Så inte nog med att det är isigt, det blir lite extra halkigt för Brana när vi inte har tåbrodd på henne, inte i hagen (tack och lov) men utanför - på grusvägarna. Jag brukar ju köra med 4-brodd bara för att jag vet att Brana skjuter på mycket med tårna..

Meen inte klagar jag inte. Jag fick en chans att borsta och pyssla om båda pållarna, Kjartan OCH Brana medan Nilla red sin lilla dam.. Japp, för Nilla tvingade jag ut på en liten ridning medan jag mös inne i  stallet. Brana fick sig en rejäl avborstning och en liten tofsning i manen och Kjartan fick också en rejäl avdamning.. Det behövs på båda - det är inte så ofta jag borstar mina hästar så där noggrant som man gjorde förr.. Ni vet, kamma man, svans och verkligen RYKTA hästen.
Det var skönt att få kommunicera på lite annat sätt med hästarna och så blev man varm på köpet. Fick höra av en stallkompis att 15 minuters rejäl ryktning motsvarar ca 15 min skrittning.. Inte illa i såna fall - om det är sant.

Jag måste bara säga en liten grej om vårt stall.. Vi har ett stall som är format som ett stort T.  I den ena delen står vi, det s.k "lilla stallet" eller "isis-stallet".. Det är våra 3 hästar samt en massa foder i de andra boxarna för de stora hästarna.. Och så har vi då den andra delen, där det står travare, galoppörer och andra fullblod.. Japp, nästan bara fullblod, och en arab. Det är hästar som inte fungerar på banan eller som är pensionärer. Stoora enorma hästar med temperament som heter duga! Tänk att jag också har ägt såna här stora jättar, man ser inte ens över ryggen på dessa enorma hästar. Vackra är dem att se på dock.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar