måndag 24 november 2014

Söndagsjobbet..

Då var det dags att rapportera hela helgen lite mer utförligt..

Som sagt lördagen var mycket stall, från 8 på morgonen och vi åkte hem vid 14.. Det var till att ta in hästarna, ge dem frukost inne, borsta av dem, meka till vår lilla sadelkammare (läs box där vi har alla våra saker pga platsutrymme i korrekta sadelkammaren) och så fixa nere vid tältet. En torvbal lades in så hästarna nu har en torr och ren plats, 3 torvbalar var redan ströade inne i tältet men en 4:e behövdes..  Vi ska lägga in 2 halmbalar där inne också så att det är riktigt mysigt och de kan mumsa lite när de är hungriga. Jag rättade ut en metallpinne på tältet också, en av hästarna hade tydligen använt den som klipåle och det klarade inte riktigt pinnen av.

Sen red vi ut, jag och Ida på Kjartan och Nilla på Svipa. En härlig liten runda på 20 minuter i tölt, trav och även galopp!! Det var länge sedan.. Galoppera menar jag. Ida tyckte det var läskigt men sen var det kul att få in massa luft och dofter i näsan i lite fortare tempo än normalt.  Hästarna fick stå inne någon timme medan jag gjorde annat och sedan släppte jag ut bunten.

Söndagen blev det faktiskt också stall, samma morgontid men åkte hem vid 11. Hästarna kom in igen i boxarna och fick äta frukost inne. Nilla passade på att rida Svipa och jag helrakade Brana. Absolut inget jag ville göra men hon har en päls som en mammut och kliar sig extremt mycket överallt för att underpälsen inte riktigt torkar i det här fuktiga vädret. T om benen kliar.. Att sätta på täcke på en mammut är inget jag vill göra så det blev en helrakning (tyvärr) och sedan kunde hon få på sig täcke. Det var EXTREMT SKÖNT tyckte tydligen Brana, som slutade klia sig överallt. Nu har hon luft på huden och inte lika mycket våtvarmt omslag. Hon såg inte alltför pjåkig ut under all päls, trots 7 månaders vila i hage.

Hemåt och målet idag var DÄCKBYTE och ISOLERA AVLOPP. Började med att leta efter garagedomkraften som jag trodde jag hade sett i gömmorna men näe.. Ingen sådan domkraft så jag fick handveva upp bilen, helt ok.. Sen första bulten.. Den ville inte lossna.. Jag drog lite hårdare och PING!!! Halva bulten i handen och resten kvar inne i navet.. SKIIT.. Nåja, lossa resten och sedan på med vinterdäck. Har 5-bultade däck så att köra på 4 en liten stund funkar. Sista däcket, också framdäck, fick jag knappt loss ena bulten heller och upptäckte att den var totalt söndergängad.. Idiotiska däckfirmor som jag hade anlitat förra året.. De har nästan tagit sönder alla mina bultar. Men nu är vinterdäcken PÅ och jag måste köpa nya bultar och fett och byta ut samtliga bultar.. Måste dessutom hitta en firma som kan dra ut den halva bulten som är kvar inne i däcknavet på min lilla bil. Suck....

Nåja, ingen idé att gråta över detta utan på nästa uppdrag.. ISOLERA AVLOPPET!! Så fram med kli-isolering och krypa under huset och täta så gott det går.. Helt ok,. Nästa år ska jag ändra avloppet och samtidigt täta avloppet med sådan där svart rörskydd som går att köpa.. Men nu är det gjort..

Passade på att pynta lite mer hemma med tomtar, dukar, gardiner, julstjärnor, belysning på altan och så kokade jag knäck.. MUMS..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar