fredag 21 november 2014

Inga tävlingar 2015..

Under 2014 var det bara Brana fick uppleva tävlingsbanan en gång och det var inte ens med mig utan med Isabell Jorvén.. (bilderna har jag tagit från isabell facebook-sida, fotograf mamma Annica Wolf.)



Jag har inte tävlat och knappt ridit Brana under 2014.. Tror hon reds max 2 månader innan maj som var sista gången jag red henne och därefter har hon fått vila i hagen.  Nu när jag ser på min raggsocka så inser jag att det blir nog inga tävlingar nästa år.. Det kommer att bli för tufft för Brana och med tanke på att jag vill att hon ska hålla för tävling minst 10 år framåt så kan jag nog invänta tävlingarna 2016..

Det tar ca 9 månader för en häst att bli tävlingsredo från normalkondition och med tanke på att Brana har vilat 7 månader och en häst tappar kondition och muskler efter ca 2 månader i hagen så är hon sannerligen inte klar. 9 månader plus att jag antagligen bara kommer att få skritta 2 månader och därefter jobba i trav 1 månad och sedan öka tempo 1 månad = 13 månader.. 

Jag tycker att man ska skynda långsamt (även om jag nu vill tävla) och att låta en häst som rids sällan - mindre än 4-5ggr/vecka - eller en ryttare som bara rider lättare ridning, bör inte ut på stora tävlingar bara för att visas upp..  De är inte redo och skadas av hård ansträngning.. Kanske inte på en gång men i framtiden..  Jag har inte bråttom! Jag kan vänta. 

Jag får ta 2014 som skadeår och 2015 som rehabiliteringsår för att sedan komma till tävlingsbanorna år 2016. Det gör oss båda gott, att ta en paus, träna mer tillsammans, bli starkare tillsammans.

Jag trivs rätt bra med att vara ledig, bli långhårig och skitig.. 
Matte vill att jag ska se ut så här igen.. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar