måndag 9 maj 2022

8-års jubileum

 I slutet av den här månaden så firar jag 8-års jubileum i mitt stall!! Och även i mitt hus. Jösses amalia, 8 år på samma ställe?!? Det är inte illa det. 

Stallet har varit och är fortfarande trevligt. Visst, det finns alltid saker man önskar bättre men efter att ha flyttat runt en hel del så lär man sig att vara nöjd med vissa saker. Så länge hästen mår bra och jag kan jobba någorlunda drägligt runt min häst och min hästs miljö så är det ok. Det har krävts en hel del insatser från min sida (både penningamässigt och arbetsmässigt) att få det så bra som möjligt men det är ändå ett kollektivt stall och relativt billigt, så då får man helt enkelt jobba en del själv. 

Det har varit en bunt hästar, Brana, Kjartan, Atlas, Freyr, Theodor, Solfari - det är då "mina" hästar som jag har haft i stallet.. Brana, Kjartan har tyvärr avslutat sina liv hos mig pga hög ålder och skada. Atlas och Freyr har åkt tillbaka till sina ägare efter en tids träning hos mig och Teodor och Solfari är de jag har i nuläget. 

Som stallhästar bredvid mina hästar har det varit allt från: Bornis, en arab jag inte kommer ihåg namnet på, Caspian, Robin Hood, Mestur, Svipa, Rakel, Kria, en annan isis jag inte kommer ihåg namnet på, Spákur, Dreitill. Jag tror det var alla hästar. I nuläget står Svipa i stallet och på lördag kommer Balder. 

Storhäststallet som är vägg-i-vägg med mitt stall har bytt typ samtliga hästar och inackorderingar under denna tid, nästan - det är 1 kvar typ från tidernas begynnelse. Alla med olika personligheter och ibland har det varit riktigt stökigt men generellt trevliga personer och hästar. 

I snitt har jag ridit på samma grusväg under dessa år och totalt har det blivit 14 144km, alltså ca 1400mil, vilket innebär att jag har ridit Sverige från norr till söder ca 9 gånger. 

Jag har promenerat upp och nerför backen till hagen, ca 10mil under dessa 8 år varje vardagsmorgon. 

Jag har upplevt soluppgångar, solnedgångar, norrsken, snöstorm, regnstorm, storm och underbara dagar vid hagen, vid stallet och under ridtur. Jag har duschat i vattenspiltan, ätit frukost vid boxarna, suttit och tittat på teve i stallgången när hästar har varit sjuka, hjälpt till att kastrerat hingst i stallgång, fikat, sagt farväl för alltid till mina två underbara hästar vid stallet samt assisterat ytterligare en storhäst.  Jag har gråtit, skrattat och allt däremellan när jag har varit i stallet. 

Det är fortfarande magiskt på mornarna i stallet och jag finner denna plats som den bästa platsen för mig och mina hästar. Naturligtvis skulle jag vilja ha mitt egna stall men det här känns som nästintill som mitt egna.. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar