tisdag 26 februari 2019

Hål på vägen, tung ridvolt

Nu börjar den här tiden på året som jag finner rätt jobbig.. Inte så att det börjar bli ljust på mornarna eller det faktum att snön försvinner, sånt är trevligt (även om jag gillar vintern mest) men nu börjar även tjälen göra sig skyldig till en massa bekymmer..

Vår underbara grusväg är full med "slukhål".. Vägen är en gammal hästkärre-väg och kanske inte så bra underbearbetad, så varje år när det börjar smälta så blir det en massa hål i vägen. Inte små enkla potthål utan rejäla slukhål där en hästs hov lätt kan gå igenom och benet sjunka typ till framknät på hästen. Då vill man inte galoppera eller knappt trava/tölta.  Vissa ställen har bara mjuk grusväg utan att man ser att det är något hål men likväl sjunker hästen ner med hovarna..
Så näe, det är INTE kul att rida där nu..  Det var nog sista gången igår tills det blir lite mindre blött på vägen.

Ridvolten hade varit ett bra alternativ men tyvärr så är den också rätt dåligt underbearbetad. Tro mig, gården har försökt men jag tror inte de har riktig kunskap om hur man numera vill ha sin ridvolt. För i normal fall är ridvolten rätt tung, det är mycket material (grus) och en riktigt tung bana. På vintern är den väldigt bra eftersom den är hård då.. Jag vill ha en hård yta som fjädrar en smula. Typ grusad parkeringsplats. Jag försökte tidigare förklara detta för gården när de gjorde om ridvoltens underlag men fick ganska dålig respons - men som sagt, jag är inte heller någon expert på volt-underlag.
Och nu är ridvolten typ som blöt sandstrand. Jättetung, hovarna sjunker ner en smula och så blir det ganska stora vattenpölar på vissa områden.. En del longerar på volten också, så då blir volten också gropig, ojämn och väldigt mjuk på vissa ställen.
Näe, volten är inte min favorit den här tiden heller..

Så vad finns kvar att rida på?? Tja, bilvägarna förstås.. De är riktigt bra - hårda, eftersom bilarna trycker ihop gruset, säkra, inga slukhål här inte men det är ganska korta sträckor som finns här i området. Men man får väl rida fram och tillbaka då..

Vår parkering utanför stallet - perfekt ridvolt. De har faktiskt haft stalltävlingar där i hoppning. Så den är stor nog, hård nog då det är många bilar och traktorer som kör där. Den red jag på rätt mycket i vintras då ridvolten inte var plogad men den här parkeringen var plogad. Mycket trevligt.

Så det är väl där jag kommer rida just nu.. Bilgrusväg - parkering - bilgrusväg - parkering.. Inte fel det heller..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar