måndag 10 december 2018

Kurs

Då har jag varit på kurs igen.. Det är inte ofta (numera) jag åker på kurs, dels för att jag känner att det jag jobbar på är en lååång plan och då vill jag inte sitta och repetera på kursen samma saker som jag gör hemma (slöseri med pengar och tid) och dels så kostar det ju en del att rida kurser. Men ack så nyttigt det är när man väl åker!!

Så igår var jag på Marmatorp igen och provade deras nya ovalbana och ridvolt. Jag måste säga att WOW vilken bra ovalbana och ridvolt! Här kan man snacka om kvalité på underarbetet. Volten och ovalbanan var snustorra trots att det har regnat hela veckan och regnade även när vi tränade. Perfekt underlag, hårt men fjädrande. Tänk om vår egna gård hade den kvalitén på ridvolt… Det är så tråkigt när de flesta volterna är så fyllda med underlag så de blir mjuka och gropiga och samlar på sig en massa vatten.  Läktaren var inte heller dum, tak och så där bra som läktare kan vara.

Men som sagt, vi övade på denna volt. Jag fick först visa upp Teo för Peter H, eftersom jag senast red för honom i maj. Jag har tyckt att Teo känns lite.. fadd, oenergisk, lågenergisk i bakdelen men har inte riktigt kunnat känna vad som är fel.. Efter en stunds ridande så började Peter prata med mig. Han är på nordiska mästerskaps-nivån när det gäller skritt, trav, galopp (yeyyyy!!) men tölten... Den är perfekt MEN....han är på en mikroskåpisk procentuell nivå travtaktig och kort i baksteget. Ahaa! Så det var det jag kände!!! Han sa "att man skulle nog snegla många gånger och försöka förstå vad det är som inte ser okey ut på en tävling men inte riktigt kunna förstå som domare vad som är felaktigt".

Så, då blev det en helt annan ridning. Runda killen i öppna, fokus på inre bak och voilá.. DÄR var det jag ville ha.. Kraften, trycket, den hårda kraftiga basdunket, om man förstår vad jag menar. För i skritt, trav, galopp har jag massa åska, pukor, bas - sån där musik som får hjärtat att hoppa och revbenen vibrera när musiken startar men i tölten så har jag har jag fjäderlätt, ballerina, liten flöjt, fioler, som om man håller andan så inget kraschar.. Så vill jag inte ha det.  Jag vill ha bas, dunka-dunka i tölten också. Och det fick jag!!

Lunch i Marmasalen, vilket man fick ta bilen för att åka till -  där har jag aldrig varit, med julbord och lite information om MarmaTorp. Trevligt gott och intressant men jag skulle nog hellre ha varit kvar på gården där vi red för att komprimera tiden lite och tja.. Det blev ett litet avbrott och man tappade energin. Efter 1-2 timmar åkte vi tillbaka för att ladda upp igen för lektion 2.. Samma övning men mycket bättre den här gången. Nöjda, belåtna åkte vi hemåt igen i regnet för att avsluta dagen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar