tisdag 9 december 2014

Är Brana otursföljd just nu???

Jag hajar det inte.. Min dumma dumma häst har sett till att skada sig igen!?!! Förhoppningsvis är det bara en lätt skada den här gången men nu är det sista hela bakbenet som har fått stryk..

Här går man ut i hagen och ska hämta in hästarna i mörkret igår.. Ja, jag hade pannlampa förstås. Tar på Svipa grimman och så kommer lilla Brana och hon får på sig grimman också. Leder båda mot grinden och Kjartan och då händer det.. Svipa blir arg på Brana och slänger runt bakdelen och bränner av stenhårt med sina bakbenen på Branas bakben.. Wohpiie.. :-(

Jag anklagar verkligen inte Svipa! Det måste alla förstå.. Något hände bakom min rygg och jag misstänker att min hyperdam-som-gärna-vill-sättas-igång tog ett litet provbett på Svipa och det tolereras verkligen inte av Svipa.
Men varför varför varför??  Nu när bakben nr 1 var så fint och jag såg fram emot att börja rida igen..

Naturligtvis hoppade Brana på 3 ben med det nyskadade bakbenet i luften så det var bara till att ta ut henne från hagen.. Men efter bara några sekunder så kunde hon gå på benet igen.. Vi gick in till stallet, jag kylde benet, tvättade rent hålen efter broddarna i benet och rakade rent benet från päls - lättare att kyla då.  Hon verkade rätt okey faktiskt.. Ett slag på benet gör ju ont - det vet jag.

Väl ute i hagen, efter jag longerat Kjartan och Nilla ridit Svipa, så travade Brana iväg i flott trav, ingen hälta. Sköönt.

Imorse när jag morgonfodrade var benet svullet på hela utsidan, från hasen till kotan - insidan var helt ok. Men hon belastar benet och det är ingen större värme när jag kände på benet.
Nu håller jag tummarna att benet läker och att det inte är något allvarligt.

Typiskt eller hur????



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar