torsdag 5 januari 2023

Uteritt

 Igår blev en väldigt snöig kväll men rida ska man ändå! Jag älskar ju vintern när det blåser, snöar och är så där riktigt hemskt väder (enligt somliga men inte enligt mig). Då trivs jag som bäst!! Det gäller dock att ha bra kläder för fryser man är alla väder hemska.

Vi drog ut på en liten runda i snövinden och det blev en hel del tölt kan jag lova. Pratade med en av mina nya stallkamrater och hon sa att det är ett riktigt lyft att komma till vårt stall - det känns fint att höra. Visst är det en del stök och bök ibland, oftast när det gäller ekonomi, alltså när man ska räkna mängden mat hästen äter och hur mycket det kostar men jag trivs i det här stallet. 

Tror jag har stått här sedan 2014.

En av nackdelarna i detta stall är vattnet eller rättare sagt bristen på isolering på vattenrör. Något jag skulle vilja att gården åtgärdar men det kommer de inte göra för "det har ju alltid fungerat förut".. Och visst, till 90% fungerar vattnet bra och fryser inte men på bekostnad av luftkvalitén. För här stängs dörrar och fönster så fort det blir lite kallt, typ under nollan. När det blir riktigt kallt, alltså under -10 så måste storhästarna tas in några timmar före normalt insläpp för att hålla rören varma. Det blir kvalmigt i storstallet. Tack och lov tog vi beslut för länge sedan att i isis-delen, som är ett litet eget utstick från storstallet, kör vi med vattenhinkar och vi har m a o stängt av vattnet till vattenkopparna. Detta gör att vi nästan alltid kan ha fönster öppna och därmed väldigt frisk luft i stallet. Det är skönt att känna att våra hästar åtminstone har fräsch luft hela tiden. 

Teo blev både gråhårig och väldigt snöig (men det syns inte här)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar